Franz Josef, Wanaka, Queenstown en Milford Sound

28 december 2015 - Queenstown, Nieuw-Zeeland

Aankomst in Franz Josef is voor Nine best wel even moeilijk, een boel herinneringen komen boven en het is even slikken.

Gelijk maar even langs Full of Beans waar ze gewerkt heeft. Van het oude personeel is alleen Nicky nog aan het werk, een Zuid Koreaans meisje, ze was zo blij om Nine weer te zien !! Hartverwarmend. Daar ook maar koffie gedronken. Even later bleek Neil daar ook nog te zijn, poosje met elkaar gesproken. Wij gaan de camper wegzetten en Nine en Jos zoeken een hostel op, dat laatste is makkelijker gezegd dan gedaan, alles volgeboekt. Wij staan inmiddels al op een redelijke plek voor wel 34 dollar, ong. 20 euro, uitzicht op de toppen van de bergen, dit is een super goedkoop nachtje.

Voor onze trouwdag hebben we van de familie een helikoptervlucht aangeboden gekregen en deze staat hier gepland. We lopen even langs het kantoor om de vlucht te checken, hij staat gepland voor de volgende morgen 09.30. De hele middag was het bewolkt en nu begin van de avond verdwijnt de bewolking wat en is de gletsjer in volle glorie te zien. Er wordt nog gevraagd of we eventueel later op de avond, tegen zonsondergang nog willen vertrekken,  maar omdat we uit eten gaan besluiten we dit niet te doen.

We gaan bij The Landing eten, ook een plekje waar Nine gewerkt heeft, de menu kaart is niet heel veel verandert en Nine weet de juiste gerechten. We beginnen met een Mountain of Nachos, daarna aan de h mburgers. Nine en Jos willen nog een een avondje stappen, maar de paspoorten vergeten, dus ze komen nergens binnen. Ik heb mijn vorige blog afgemaakt, wat telkens een heel gedoe is, maar wel leuk is om te doen en ga ook naar bed, nog even naar toilet, daar heb je hier een sleutel voor nodig, stap het toilet uit doe de deur dicht en ja hoor, sleutel nog binnen, normaal geen probleem, maar we hebben 3 van die nachtplassers, dus ik moet die sleutel eruit zien te krijgen en het is al na ef uur, gelukkig in een campertje brandt er licht, daar maar gevraagd of ze de deur open wil doen, opdat ik de sleutel kan pakken, nu kan ik ook rustig gaan slapen.

Vanwege de spanning/opwinding al om 5 uur wakker, om 7 uur zitten we aan een ontbijtje, we moeten ons om 9 uur melden bij het kantoor, vanmorgen bij het wakker worden was er veel lage bewolking en ik begin er bijna spijt van te krijgen dat we er de avond ervoor niet geweest zijn, maar de zon heeft kracht en  langzaam maar zeker...

We worden met een busje naar de plek gebracht waar de helikopters staan, en we mogen met zijn vieren, zonder andere mensen, mee.

Jos voorin en wij met zijn drie erachter, koptelefoon op, riemen om en hij start de heli. Wat een kracht en lawaai. We stijgen op en met een scherpe draai vliegen we de delta in van de gletsjer. Helikoptervlucht, Gert Jan en NineJos en NineJanke vlak voor start helikopter

Oeff is wel hoog al....langs de wanden van de berg vliegend, wat zijn die dan dichtbij !! Komen we richting de toppen/kammen van de berg, het uitzicht is zo mooi en eigenlijk is het zooo eng ( spreek ik namens Nine en mij) dat de tranen over mijn wangen biggelen. Het ene moment sta ik door de instabiliteit doodsangsten uit, als ik denk hoe dun het is tussen mij en buiten, en het volgende moment is het uitzicht zo adembenemend dat er op dat ogenblik niets anders bestaat !Langs de flanken van de bergDe uitloop van de gletsjer van Franz JosefPrachtig uitzicht over de toppen

Ondertussen stijgen we nog steeds, over de delta/gletsjer van Mount Cook tot een vlak stuk waar we een snowlanding maken, uitzicht op Mount Cook en de bergen er om heen. Sneeuw is niet meer hagelwit meer na ons bezoek, her en der wat gelig.

Na een minuut of tien stappen we weer jn en met (voor ons) een noodvaart duikt de heli de delta weer in. Pff ..de magen hebben het zwaar. Nu zit Gert Jan voorin.

Na 45 minuten staan we weer met beide benen op de grond, de rest komt later die dag, we zijn flabbergasted.

Met de bus weer terug en Full of Beans flink ontbeten, het is nu 12 uur. Nog wat foto' s met Nicky gemaakt en op weg naar Wanaka.

Inderdaad nog vol adrenaline , wat een fantastische ervaring, vertrekken we richting Wanaka .

287 km voor de boeg.

Eigenlijk hebben we niet zo'n zin meer om te rijden maar het is beter om het schema wat we bedacht hebben aan te houden zodat we later wat meer tijd hebben in Qeenstown, waar Nine zich nu al op verheugd.

De camper rijdt heerlijk al is het achterin af en toe afzien met hobbels en gaten, dan schut de boel behoorlijk door elkaar. Het verbruik is aanzienlijk, ongeveer 1 op 5  maar gelukkig is de diesel een stuk goedkoper, omgerekend ongeveer 65 eurocent per liter. Gemiddeld halen we zo ongeveer 50 km per uur dus na zo'n 5 uur rijden over een prachtige weg door bossen en meren komen we aan in Wanaka.

De volgende morgen, eerste kerstdag, maken Jos en Nine een lekker Engels ontbijt, gebakken eieren,spek en worst, lekker hoor ! Goed begin van de dag.Kerstpost1e Kerstdag WanakaOok 1e Kerstdag

We checken uit en rijden naar het meer, echt weer ansichtkaart waardig , prachtig ...

Later in de middag kunnen we op een andere camping terecht en gaan eerst op zoek naar een restaurant, het is tenslotte eerste kerstdag en dat willen we vieren. Dat valt niet mee. Bijna alles is dicht en er blijkt maar 1 restaurantje open te zijn. Gereserveerd voor vanavond. De hele middag op het strandje gezeten en rond vier uur ingecheckt op de camping. Vanaf de camping stadje ingelopen naar het restaurantje, wat zijn we blij dat we gereserveerd hebben !! Het is prakvol, een soort  van Indiase Pizzeria annex Hamburger, afhaal chinees. Wel tig gerechten op de kaart, wij nemen een indiaase curry, Nine een pizza en Jos chickenwings, hij krijgt er 16 en ze gaan schoon op. 11/2 literfles cola erbij en wat water een memorabele Kesrtdiner!!

In de ochtend rustig ontbeten, wat geshopt, om 12 uur rijden we naar Makarora, daar hebben we een tocht geboekt, kerst en sinterklaas cadeautje. Het is een goed uur rijden naar de spot, daar aangekomen staat het vliegtuigje al klaar. Nine is not at all amused, die heeft het helemaal gehad met vliegen, dit is ook wel een bijzonder klein vliegtuigje. Paul de piloot vliegt ons met de Cesna tussen de bergen door, langs de Atorerora, prachtige vlucht die Nine wonderwel goed doorstaat, voorlopig geen vluchten meer. Daarna gaan we op weg voor een 2 1/2;uur durende wandeling, gelukkig hoofdzakelijk door het bos, het is 25 graden en dat op 2e Kerstdag !! Vanwege de dunne ozonlaag moeten we goed insmeren, doen we ook met factor 50, but still. We komen exact op het juiste moment aan bij de oever, Paul, onze piloot komt aanvaren met een jetboat en daar gaan we nog 40 minuten mee varen tot naar het beginpunt van onze tocht vandaag. Op het einde van de vaartocht vaart hij de jetboat op een trailer die in het water ligt en rijdt hij ons naar de camper.

Superdag, prachtweer en wat weer een ervaringen.

Nu volgt nog een behoorlijke tocht naar Queenstown, Nine en Jos slapen in Nomads een Hostel en wij vinden een prima plek op de (stads) camping, de straat naar beneden en we zijn midden in de stad. Wij installeren ons op de camping en lopen rond 21.30 naar de stad, superdruk en gezellig, een leuke langs het meer en een paar bloks vol restaurants en kroegjes, tot half elf lekker buiten gezeten en gegeten. Daarna nog in een sportsbar ( cricket op tv, moet ik  me nog even in verdiepen ) een wijntje gedronken, op de weg naar de camping kwamen we nog langs een bar met een live bandje en daar hebben we gedanst, gedronken en the tme of our lives gehad. Rond 02.00 terug in de camper.

Volgende dag, heerlijk, rustdag, geen kilometers hoeven te maken, maar lekker chill, met de kabelbaan naar boven, groot gebeuren op de berg, bungee jump, deltavliegen en rodelen, wij lopen wat rond en bekijken de chinese invasie, werkelijk N Z wordt overspoeld door Aziatische mensen, zeker  toeristische attrakties zijn populair bij deze groep.Uitzicht na ritje met kabelbaan Bij de gondel rit naar beneden zagen we nog een jongen de bungeejump maken, we waren zo dichtbij, we zagen de doodsangst in zijn ogen. In de stad gelijk maar in de rij gaan staan voor de fameuze Fernburger, ik had geluk de rij was maar 45 minuten en de wachttijd op de bestelling ongeveer 25, dus na een uur stond ik er met de burger, wachttijd in de rij kan oplopen tot 1 1/2. De Fernburger is open van 7  uur tot 5 uur , 22 uur, dan schoonmaak en weer een dag. En altijd rijen met mensen, wat een baan.

Vandaag is het ruim boven de 30 graden en bijna heel Queenstown zoekt de waterkant op, lekker in de wind, wit van de zonnebrand, zitten we op een terras, Corona biertje, Chardonnay, wedgies.... wie doet ons wat. Nine en Jos lopen ook langs en haken aan. Early diner genomen, tot 18.30 is een menuutje 20 dollar. Dollar is tussen de 62 en 65 cent, goeie deal dus, onderwijl tonen de straatmuzikanten hun kunsten en is er een prima sfeer. Rond tien uur weer naar de camping gelopen, toch wel veel trappen en steil, toch raar dat we dat afgelopen nacht niet zo door hadden, haha.

Met elkaar overleg gehad en besloten met een dagtrip de Milford Sound te doen met de camper is het eigenlijk te ver voor 1 dag, dagtocht gaat om 6.40 weg en is rond 19.00 terug, scheelt ons twee dagen., zo gezegd zo gedaan en vanmorgen met de bus mee, prima tocht met veel uitleg van de chauffeur. Onderweg Queenstown naar Milford  SoundDe weg tussen Te Anau en Milford Sound is zo prachtig dat de superlatieven voor schoonheid hier ontbreken,  geen woorden te vinden die dit omschrijven. Hopelijk kunnen de foto's later iets overbrengen.Onderweg Queenstown naar Milford  Sound

Op de boottrip door de Milford Sound een goede spot gevonden om te zitten, Goed kijken zeeleeuwen !al met al staat er een straf windje en het beloofd een Milford Soundbumpy ride !! Nine en Janke zijn dikke vrienden geworden met de Citarizinne en deze helpt tegen alle reisziektes, lucht, camper en boot.Milford Sound

Nu weer op weg naar de camping,  helaas voor Nine en Jos zit de Nomads vol en is het kwartet in de camper weer compleet.

Morgen nog de dagje en nacht  Queenstown en dan op weg jaar Dunedin, oud en nieuw vieren.

X-mas was awesome on this side van of the world !!

1. Marian:
    28 december 2015
    Lieve allevier,
    Kan me voorstellen...je hoofd vol, wordt het ooit weer leeg na al deze ervaringen?
    Wat een belevenissen weer!
    Op naar oudejaarsdag, Pa en Arjen bakken de oliebollen dit jaar, we zullen ze invriezen!
    Liefs Marian
  2. Joyce:
    28 december 2015
    Wat weer een prachtig uitgebreid verhaal. Jullie beleven een hoop hoor, tjonge!
  3. Michel en Carolien:
    29 december 2015
    Hallo luitjes, het is nauwelijks nog te volgen wat jullie allemaal beleven zeg, enorm wat een ervaring. Trouwens nog een prettige kerst gewenst, hoewel iets te laat. Mooie kerstboom trouwens op de campingtafel. Ik denk dat jullie voor het eerst zo'n warme kerst hebben gevierd zeg.... pfffffff. Australie is om deze tijd dan ook erg warm. De verhalen zijn bijzonder dus ga rustig door met schrijven. Lieve mensen enjoy en veel liefs van xxx Carolien en Michel
  4. Johan en Rie:
    29 december 2015
    Weer een heel verhaal om van te genieten Leuk dat dat Nine bekenden weerziet van haar eerste trip,dat is altijd heel emotioneel Bijzonder vinden we de temperatuur,in het begin,het N.eiland,moeilijk s.nachts warm te hebben en nu de warmte
    of zit dat in de hoogte,verder weer veel activiteit om aan deel te nemen wat jullie dus ook doen geweldig dat we er ook een beetje bij zijn Hier alles o.k.,donderdag de Oliebollen bakken
    en dan gaan we het nieuwe jaar weer in met voor ieder van ons hoop ik weer veel positieve beleving en voor jullie een heel speciale jaarwisseling met evenzo speciale wensen van hier

liefs en groeten van Pa & Ma O & O
    p.s. hebben jullie sms van Ma ontvangen?
  5. Ingrid en Rob:
    Lieve allemaal.
    Wat een prachtige verhalen kunnen jullie vertellen en wat een bijzondere momenten beleven jullie.
    Vooral door alle foto's breng je het heel dichtbij voor ons.
    op naar Nieuwjaar. Ben benieuwd wat jullie daar weer van maken.
    Liefs Rob en Ingrid. Ook weer de groetjes vje moeder Janke, die hebben we zondag bezocht. Ze komt de tijd prima door.
  6. Hermien:
    30 december 2015
    hee travellers, leuk hoor die uitgebreide verhalen en prachtige foto's. jullie beleven zoveel dat is achteraf ook niet meer in volgorde na te vertellen denk ik!
    stuur even apart een mail over wel en wee van Pebbles, gaat in ieder geval heel erg goed
  7. Arie en Betty:
    31 december 2015
    Wat een verhalen. we hebben er zelf al weer zin in. Goed dat jullie er nu zijn, want een goede conditie is wel vereist met zoveel activiteiten in korte tijd. Een paar dagen rust aan het eind van de trip zal jullie goed doen.
    Wij gaan ons tussen de knallers en oliebollen begeven.
    Tot in het nieuwe jaar.
  8. Caroline&Carl:
    31 december 2015
    Halo dan, tjonge tjonge, wat een reisverslagen.
    We lezen deze met heel veel plezier en volgen via Google maps de route die jullie afleggen.
    Lange enge wankele brug, helikopter, klein vliegtuigje, jetboat het is allemaal avontuurlijk genoeg.
    Gelukkig nieuwjaar en geniet nog maar weer van jullie bijzondere reis. Dikke kus van ons.