Overtocht naar Zuidereiland, Kaiteriteri, Punakaiki, Pan Cake Rocks, Franz Josef.

22 december 2015 - Kaiteriteri, Nieuw-Zeeland

Vandaag laatste uurtje Wellington, voor deze reis dan, we will be back !!!

Om acht uur in de rij voor de boot, tot op de laatste centimeter wordt deze volgepropt met auto's en bijbehorende passagiers, op het bovendek vinden we goede zitplaatsen en kan de overtocht beginnen,

overtocht

boot Janke en Jos

kreeftenvallen

Boot overtocht

Einde van de middag komen we aan in Kaiteriteri, een wonderschoon stukje natuur, een aantal baaien achter elkaar, bereikbaar over het water, keuzes genoeg, kayak, catamaran en watertaxi. We zijn pas na zessen op de camping en de reserveringskiosken zijn al dicht, wordt spannend wat we gaan doen morgen, eerst proberen wij Jos zijn grillmeister skills uitGrillmeister. We staan tegenover de keuken en daar staan bbqs. Om tien uur zitten we aan de hamburgers met kaas, sla en pasta, daarna nog toepen met zijn vieren, pas rond half een op bed, morgenochtend staat de sunrise gepland dus moeten we om 6 uur op.

zonsopgang kaiteriteri

Deze maar net gered, hij was super, daarna nog even doorgewandeld naar een Kaka Pah, een uitkijkpunt, we werden uitgebreid  beloond voor onze inzet.

zonsopgang

De reserveringkiosken zijn nog dicht en het wordt nog een dingetje om iets te kunnen reserveren. Om acht uur eerste kiosk open en de kayak tochten zijn al weg en volgeboekt. Dan de catamaran, even gebeld mäar ze geven weinig kans, alles lijkt volgeboekt. Uiteindelijk een watertaxi kunnen  boeken naar het Noordelijkste puntje, op de weg terug een stop van 1 1/2 uur op het strand waar we weer opgepikt worden.

Rond 9 uur worden we opgepikt aan het strand

Op de heenweg komen we eerst langs de Split Apple

Split Apple

en langs een zeeleeuwenkolonie, die we op een afstandje kunnen bekijken,

zeeleeuwenkolonie

even later zien we ook nog een paar dolfijnen. De skipper van ons bootje besluit er niet achter aan te gaan, we kunnen hem wel hoeken, dat leek nou net het hoogtepunt van de dag.

Niet veel later krijgen we an experience of a lifetime !!!Dolfijnen Abel Tasman Baai

Omringd door dolfijnen varen we langs de kust, waar we kijken springen ze uit het water, zwemmen ze mee in de boegstroom, we hebben ogen te kort, overal waar we kijken, dolfijnen ( tuimelaars) we maken veel foto's en go pro filmpjes.Dolfijnen Abel Tasman Baai  2 dolfijnen

We worden gedropt op een prachtig strand, waar het zand Bark Bay, Abel Tasmaneen gouden kleur heeft door de erosie van de rotsen, we snorkelen wat en eten een broodje. en maken foto's voor de Kerstdagen

kerstfoto

kerstdecoratie

Met een boot vol,  de reis naar ons strandje begonnen, op een gegeven moment worden  we nog met een traktor uit het water gereden ,Boot achter de trekker de mensen worden afgezet bij de bus op de kade, zo een rare gewaarwording !. Daarna weer terug in zee en de laatste tien minuten  naar 'huis'

Morgen verlaten we helaas deze bijzondere plek op deze aardbol ! Met pijn in ons hart,  maar wetende dat we nog wel meer bijzondere plekken zullen bezoeken.

Begon deze reis met een bijzondere quote in mijn gedachte,  en deze krijgt steeds meer gestalte:

Life is not measured by the times you breathe, but by the times life takes your breath away.

En dat is vandaag gelukt.

Nog wat wetenswaardigheden:

Met zijn vieren hebben we:

2 laptops, 2 tablets. 5 telefoons, 1 e reader, 1 camera, 1 go pro, en een dongel.

Deze allemaal moeten worden opgeladen moeten worden en dat maar 2 stopcontacten voorradig zijn, leve het digitale tijdperk.

In de toiletruime twee knoppen zijn, een om te spoelen en een voor de douche en dat Jos de verkeerde keuze maakte midden in de nacht.

De kiwi bevolking oprecht geïnteresseerd is, elk gesprek begint met 'How are you today ? En wel van je verwacht wordt dat je het gesprek voorzet.

Jos een super grillmeister is.

Dat Gert Jan aan de linkerkant van de weg rijdt alsof hij nooit anders gedaan heeft !!

Wij de tijd van ons leven hebben.!!

Vroeg in de ochtend van de 22ste gaan we op weg naar Punakaiki, via een prachtige weg door het binnenland die ons voert door een Gorge Even selfie bij rivier in Gorgerijden we richting Westport, waar we via de kust dan naar Punakaiki rijden.

Hier maken we voor het eerst de sandflies mee ! Op een tussenstop even eruit om te plassen en daar werden we getrakteerd op tientallen hommels en nog meer sandflies, deze prikken zeer venijnig, de dames (flies) hebben het voornamelijk op de mannenenkels voorzien, gelukkig.!

Onderweg komen we langs de langste swingbridge van NZ, deze moet bedwongen worden, met zijn vieren komen we naar de overkant en weer terug, niet helemaal van harteSwing bridge

De camper weer ontdaan van de flies en verder gereden. Bij Westport niet naar de seal kolonie gereden, misschien wel spijt later, maar door naar de Costal Scenerie, daar werden we getrakteerd op een stukje natuurgeweld

meeuw

, zelden zo gezien. De golven beuken daar op de kust. Doorgereden naar de camping, waar we het laatste plekje met stroom hadden. Nog wel even de zonsondergang meegepakt, een beauty !Zonsondergang PunakaikiAvondzonNine en Jos

moeder en dochter momentje

Morgen naar Franz Josef, maar niet voor dat we de pancake rocks en de blowholes gaan beleven .

En een belevenis dat was het, onder een strak blauwe hemel strekte zich een natuurgebied uit die zijn/ haar weerga niet kent, nog nooit zo iets moois gezien, de rotsen lijken op,elkaar gestapeld Pancake Rocksen her en der wordt de zee door de gaten naar buiten geperst met een geweld. Het gerommel lijkt wel op onweer.Blowhole

We zijn alle vier met stomheid geslagen en verwerken dit op ons eigen manier, na een ontbijt met pancakes, hoe treffend op deze plek vervolgen wij onze weg naar Frans Josef, waar morgen onze helikoptervlucht staat gepland, rond 8 uur in de morgen de lucht in.Nu is het welletjes, het is half elf, de meute ligt al op bed, de hoogste tijd.

1. Marian:
    23 december 2015
    Lieve allevier!
    Wat een prachtig verhaal weer.
    En wat een belevenissen...
    Dikke kus van ons allemaal en alvast fijne kerstdagen
    Ps en een veilige helikoptervlucht!
  2. Carl en Caroline:
    24 december 2015
    Wauw wat een prachtig verhaal weer...
  3. Hermien:
    25 december 2015
    Wow jongens, lees het nu pas helemaal door de kersthectiek etc maar wat doen jullie allemaal gave dingen! Super zo tussen de dolfijnen stel ik me voor, heel mooi!! Groeten uit Hierden