Rotorua, Tongariro en Mokau

13 december 2015 - Mokau, Nieuw-Zeeland

Kia Ora, we are all good,

Vanmorgen om 09.00 in de startblokken om richting Rotorua te gaan, Nine en ik wisselen van plek, geen goed idee na een goed uur staat ze het struikgewas aan de kant van de weg te bekijken. Weer terug in de oude setting, Nine voorin naast Gert-jan en ik in het bankje ( het kantoor) de wegenkaart ligt daar en de informatieblaadjes

KantoorKantoor

ook is daar de aansluiting voor de opladers telefoon en tablet, prima plek. Beetje schudderig af en toe.

Het antislipmatje doet goed zijn werk.

Onderweg komen we langs een Countdown (supermarkt) we doen onze inkopen, we kunnen een week op een onbewoond eiland en dan hebben we nog over! Je weet nooit waar je over een dag of wat zin in hebt dus van alles een beetje. De cassieres hebben kerstmutsen op en er klinkt Mariah Carey uit de boxen, we worden er een beetje melig van, oh ja ook nog bbqtje gekocht, want we gaan wild kamperen bij de de Tongariro Crossing. Maar eerst nog Rotorua

De stad van de geisers en mud pools, de lucht die er hangt spreekt ( ruikt) voor zich, rotte eieren alom

.MudpoolMud Pool

We zoeken een camping buiten de stad aan een meer, prima plek. Gert Jan en ik trekken onze wandelschoenen aan en vertrekken voor een wandeling rond het meer 5,5 km. Nine is nog steeds niet hersteld van haar uur op kantoor en gaat even slapen.

wandeling RotoruaBlue Lake Rotorua

Wandeling is goed te doen en halverwege stoppen we even voor een biertje, tweede gedeelte loopt hierdoor wat lastiger, kuiten lopen vol...

Terug op de camping besluiten we gebruik te maken van de bbq, want we hebben steaks gekocht, het eerste 'echte' vlees, we hebben met Nine meegeveggied de laatste dagen. In de keuken koken we de eitjes, de pasta en maken we een salade, we hebben ook wedgies gekocht, soort aardappel in de oven, op de andere campings waren de pots en pans voorradig, dus de eerste de beste braadslede die ik zie pik ik in voor de oven, bleek van een Engels gezin te zijn, oeps sorry, would you mind ?? Ondertussen staat een man Nine te waarschuwen de dat er spullen verdwijnen.bbq

Vroeg naar bed, het is wat fris en de tocht van vanmiddag nestelt zich in mijn kuiten, misschien is het ook wel de wijn.

Vandaag rijden we via de Lady Knox, Taupo naar de Tongariro, adventure begins, we blijven van de campings af en gaan doen waar de camper ook voor is, free camping..

Eerst naar Lady Knox, een geyser die om 10,15 spuit, met een beetje hulp van de mens, uit zichzelf doet ze dit ook, maar dat duurt tussen de 24 en 72 uur, daar kan de commercie niet op wachten, vandaar 10.15 dan heb je nog de hele dag om het

park met al zijn kraters te bekijken. champagnelakevreemd kleurtjeMudpools

Kopje koffie daar gedronken en op weg naar Taupo, al mijn goede bedoelingen verdwijnen als sneeuw voor de zon als we naast de startbaan zitten van de Taupo Skydive. Heel mooi om naar te kijken, maar geen enkele haar op mijn hoofd die eraan denkt om het te doen. Respect voor Nine die drie jaar geleden deze sprong wel waagde.

Zonder enige spijt vervolgen wij onze weg naar de Tongariro, onderweg wacht ons nog een klusje die we lang voor ons uitgeschoven hebben, het legen van de Pot. Met de gebruiksaanwijzing in de aanslag en de handschoentjes aan kwijt Gert Jan zich van zijn taak. Een vriendelijke meneer geeft nog wat aanwijzingen en even later komt nog een andere man zijn knowledge delen, alles gefilmd door Nine.piertje Lake TaupoLake Taupo

Onze weg verder vervolgt naar de eindbestemming, we rijden langs Lake Taupo, Lake tauposchitterend en langzaam maar zeker rijden we het Lord of the rings landschap in. Je hebt mooi en je hebt mooi, maar dit.... adembenemend.Camper Tongariro We rijden over onverharde weg een km of 7 naar het begin van de Tongariro Crossing "Mount Doom"en.. no overnight camping, dus toch op zoek naar camping, deze gevonden in Whakapapa Village, aan de voet van de bergen naast een reusachtig chateau-achtig hotelChateau, we kleden ons dik aan het is maar een graad of 7 en lopen een rondje, bij een kolkend riviertje hebben we een mooi uitzicht op de berg, de nodige foto's gemaakt en eentje in ons hart.Whakapapa campside viewcampingview

In de camper eten gekookt en snel naar bed, rond het vriespunt vannacht, om ons heen de die-hards in hun tentjes, wat een luxe dan in ons onderkomen, maar ook daarin is bijna nachtvorst koud !! Nine is goed voorbereidt en heeft haar slaapzak mee en kruipt daar lekker in, wij liggen verwoedt lepeltje, lepeltje om een beetje warm te blijven. Hoofd en haar zijn berekoud en elke beweging maakt dat er ergens wel koude lucht langs komt.

Vanmorgen om zeven uur getreuzeld om uit bed te komen, in de camper is het nog steeds  koud, douches zijn gelukkig heel warm, daar een kwartiertje onder gestaan om weer wat warmte in de botten te krijgen.

Plannen voor vandaag, we nemen de kabelbaan naar boven, wandeling kan ook, maar ik ben niet echt getraind en de komende drie dagen wil ik  nog wat hebben aan leuke dingen en niet vergaan van de spierpijn, uitgaande van onze tocht in Sardinie, en aangezien ik via een trappetje in en uit bed moet, zou dat betekenen dat ik mijn bed niet eens in kom.

We hebben ons in vele lagen kleding gehuld, twee broeken , drie lagen bovenkleding en een donsjas. we zijn een eitje aan t koken om mee te nemen. Eerlijk gezegd is het nu met al die kleding aan, behaaglijk warm in de camper, oeff.. we moeten nog naar buiten..!!

Mount Doom
Via een prachtige weg naar skigebied gereden, de eerste kabelbaan is tweepersoons en Nine en ik gaan samen, we vinden het doodeng. Het tweede gedeeltje is een vierpersoons en kunnen we naast elkaar zitten, op 2020 m hoogte staat een restaurant, daar doen we een bakje koffie voor we aan de skyline wandeling beginnen, Mount Ruapehumaar hoe we ook zoeken, geen markering te vinden, wie weet liggen deze nog onder de sneeuw, na wat geploeter besluiten we de kabel weer naar beneden te nemen en onze weg te vervolgen richting westkust. Mokau is de bestemming, Strand Tasman Sea Mokaudoel is de zonsondergang in de oceaan, dan zijn we al een stukje op weg naar Kathy, zij woont in New Plymouth.zonsondergang MokauMokau

Maar hoe bevoorrecht zijn we om hier rond te reizen met elkaar in de camper !  Ik ga elke 10e van de maand nog harder duimen. Hopelijk is dit niet een ONCE in a lifetime experience.

By the way de zonsondergang was een beauty.Zonsondergang Tasman Sea

1. Johan en Rie:
    14 december 2015
    hebben genoten van het verslag,en het is fijn om te lezen hoe jullie het beleven en voor Nine het weerzien en dat met jullie te delen,dat is dus dubbel genieten.Marian en Marlon zijn de andere kant op en zitten in de kerstsfeer van Kopenhagen,ook een unieke belevenis.Hier zou je eigenlijk ook wat sneeuw verwachten,maar het is 12 graden pff !!! Doei!! liefs van ons twee
  2. Michel en Carolien:
    14 december 2015
    Nou weer een top verslag, ik zou een boek uitbrengen Janke! Het is erg prettig om te lezen en beleven het met jullie mee. Heel veel plezier nog en geniet er van........ xx Carolien en Michel
  3. Arie en Betty:
    15 december 2015
    Leuk verslag. Vooral in Rotorua de geur opsnuiven en de vele kleurschakeringen van de aardbodem fotograferen. We genieten met jullie mee.
    Groeten A en B.