Dolfijnen, Kauri's, Cathedral Cove & Hot Water Beach

11 december 2015 - Hahei, Nieuw-Zeeland

We lopen twee dagen achter met ons blog, maar laten we gewoon beginnen bij waar we geeindigt waren, wie weet lopen we vandaag ons verhaal in, eerst de Dolphin Cruise.

Weken geleden al geboekt, vandaag is de dag, met een catamaran van Carino de Pacific op, op zoek naar dolfijnen.

We pakken de camper in, vanuit hier vertrekken we weer, nog steeds vol programma.

Om 9 uur in de haven en met een groepje van 20 de zee op, de catamaran snijdt door het water en we zijn heel stabiel, scheelt weer in vissen voeren. Allereerst varen we door een gebied waar een kleine soort pinguin verblijft, we spotten er eentje ! Voor de rest kijken we met zijn allen uit of we dolfijnen zien, tot aan de lunch is dit niet het geval, we worden met een klein bootje naar een eilandje gebracht waar we ons kunnen vermaken met snorkelen of wandelen, wij kozen voor snorkelen, de oceaan is maar een graad of 19, maar na een paar ieees en oeees zijn we 'door'. Vol verwachting kijken we om ons heen onder water maar helaas een beetje dooie boel, weinig kleur paar glasachtige vissen. Wel spannend wetende dat in deze wateren ook dolfijnen, walvissen en orka's zwemmen, beetje huiverig zijn we wel. Na een uurtje worden we weer aan boord gehaald en de bbq staat klaar, broodje met gegrillde worst en sla, Nine een Veggieworstje. En weer op de uitkijk naar dolfijnen, we weten er is geen garantie, maar het zou toch niet zo zijn dat..ja hoor er zwemt een eenling die in een slechte bui is, hij laat zich niet verleiden tot interactie met ons, hij zwemt wel langs het strandje waar wij een half uur daarvoor nog aan het snorkelen waren. Aangezien de boten onderling met elkaar in contact staan, horen we dat een eindje verderop er 4 dolfijnen zijn die wel van een feestje houden, iedereen die wil , mag zich omkleden en klaar gaan staan,  wij hadden besloten dit niet te doen,  maar het kriebelt enorm, that once in a lifetime feeling, ik ga het toch doen, naar de achterkant van de boot om mij te melden, ben ik te laat de groep ligt al in het water en zwemt al. Potverdrie , sukkel die ik ben. Dolfijnen gaan er trouwens hard vandoor, iedereen weer aan boord en ze krijgen een tweede kans, nu mag ik ook mee ! Gert-Jan en Nine komen er nu ook aan en schieten in hun wetsuit, ik ga als derde van boord en begin als een gek naar links te zwemmen ( daar waren ze) ja waren ze , ondertussen zijn ze onder de boot door naar de andere kant gezwommen en de rest van de groep gaat nu de goede kant op, ik moet weer helemaal terug, door de adrenaline probeer ik door mijn neus adem te halen , maar dat wil niet vanwege mijn duikbril ,haha, zwemvliezen werken nu eerder tegen mij dan mee, en ik kom geen centimeter vooruit, besluit maar weer aan boord te gaan daar ik het trappetje wel kan bereiken, aan boord zie ik de dolfijnen overal sprongen maken en heen en weer schieten, iedereen is door het dolle heen, zie Nine vooraan zwemmen en vlak voor haar springen er 3 omhoog, ze wordt nog geraakt door een vin. Na een goed kwartier is playtime over en komt iedereen bol van de adrenaline weer aan boord. Verhalen volop om mij heen, zit stiekem stevig te balen, het had ook zo graag, maar ach we hebben altijd de foto's nog  [☺

Uiteindelijk pas tegen vieren weer in de haven, snel kopje koffie en een ijsje en op weg naar de westkust, Paul de chauffeur van gisteren had een tip en die volgen we op.

Het is ruim 90 km maar een uurtje of 3 hebben we wel nodig. We gaan op weg naar het Tane Mahuta Kauri bos. Daar staan de oudste bomen van Nieuw Zeeland, 1500 jaar oud met een omtrek van 14 meter.

Op weg er naar toe rijden we door een woud zo ongelooflijk dicht begroeid met varens, palmen en bomen, je verwacht elk moment een dinosaurus tegen te komen, de vegetatie doet het je zo vermoeden. De toegang naar de oudste boom is over  een mooi aangelegd pad, eerst met je schoenen door een badje, de bomen zijn gevoelig voor bacterien e.d. en dan sta je in een keer oog in oog met deze gigantische reus van een boom, je voelt je nietig en klein. KauriTane Mahuta

Wat foto's proberen te maken waar je de grootte in kan zien. Eind verderop nog een wandeling gemaakt waar er nog een paar stonden, eigenlijk moeten we door naar de camping het loopt tegen 21.00 uur en het wordt donker.Op de camping (in Kaihu) zijn we net te laat voor de nachtwandeling, we hebben als alternatief een bezoekje aan de glowworms onder de brug en de aalen in de rivier.

Snel rondje gelopen en de camper weer opgezocht, spelletje Yatzee en in bed, lange dag, veel indrukken en de volgende dag op weg naar Coromandel , 370 km.

En wat voor 370 km.. Vanaf de camping in Kaihu is het een pittig tochtje via Auckland naar Coromandel. We vertrekken om 10.00 uur en komen om 18.00 aan in Hahei (Coromandel).  Het is fantastisch weer, dus besluiten we naar Cathedral Cave te gaan.

We parkeren de camper vlakbij de ingang van het pad, Wandelpad het is een wandeling van 45 naar beneden, het pad voert ons door een  bos naar beneden, richting strand. Doordat het al wat later is op de dag is het niet zo druk en genieten we volop van het mooie zicht op de Cathedral Cave Cathedral Cove en de omgeving, na een half uurtje beginnen we weer aan de weg terug omhoog. We vervolgen onze weg naar de camping, deze ligt vlak achter het strand van Hot Water Beach, maar dat is de volgende dag. Eerst nog genieten van een mooie avondlucht. Avond lucht

Vandaag voor het eerst uitgeslapen en geen woeste plannen, anders dan relaxen en  aar het strand. Om twaalf uur richting strand gelopen, daar aangekomen zijn over een strook van 50 meter, tientallen mensen gaten aan het graven. Het idee is dat je eerst met je voeten in het zand gravend een stukje vindt waar het warme water (64 graden) naar boven komt. Op dit stukje graaf je een gat waarin dit water zich vult, onderwijl gevecht leverend tegen de Pacific, die je dijkjes ondermijnt en het gat weer vult met koud water. Al met al een hilarische bezigheid.Hot water beach

Om vier uur weer terug naar de camper en ons bezig gehouden met wat huishoudelijke taken zoals de was e.d. Er zijn veel mussen en vooral meeuwen op de camping, brengt mij het volgende, vanmorgen bij de afwas, stonden Gert Jan en ik in de gezamenlijke keuken, Nine had gekookt, die was vrij, een man stond daar zijn ontbijtje klaar te maken, gebakken eitje, wat spek. Hij liep er mee naar buiten om aan een tafeltje te eten, was wat vergeten, liep terug naar binnen, en wat er toen gebeurde, in een oogwenk wel twintig meeuwen die in een mum van tijd zijn bord leeg aten, het gezicht van die man !!

Vanavond hamburgers gegeten op de camping, morgen op weg naar Rotorua !!

1. Marian:
    11 december 2015
    Wat een uniek verhaal weer. Met kippenvel gelezen. Bijzonder om op deze manier met jullie mee te kunnen "reizen"
    Liefs Marian
  2. Carl en Caroline:
    11 december 2015
    Wauw! Super mooi geschreven weer en super leuk dat we zo mee kunnen genieten! Wat een geweldig filmpje van het zwemmen met de dolfijnen, super vet gewoon! Jammer Janke dat jij net de andere kant op zwom, maar vanaf de boot ook een schitterend uitzicht zeg, zo dichtbij..wauw... en die bomen..jeetje zeg wat groot, bizar gewoon..Vandaag zijn jullie een week weg en jullie hebben al zoveel gezien en meegemaakt, gaaf hoor. En nog ff en dan is Jos er ook bij:)
    Liefs Carl en Caroline
  3. Johan en Rie:
    11 december 2015
    weer een wel zeer uitgebreid verslag zeg,beleven het zo met jullie mee Wat mij opvalt,het grote aantal mede reizigers,of is het daar nu het seizoen.kunnen ons nog herinnerenfoto van Nine bij de cathedral,prachtig het verhaal met de dolfijnen zien weer uit naar volgend bloc. Liefs van hier Pa & Ma,O & O.
  4. Joyce:
    11 december 2015
    Wat een verslag , ik zie het zwemavontuur helemaal voor me.
  5. Michel en Carolien:
    11 december 2015
    Ha ha zie het gezicht van die man al voor me...weg ontbijtje...
    Wederom een super verhaal zeg, ga vooral door met schrijven en vooral veel. SUPER....Dikke kus van michel en Carolien.
  6. Hermien:
    11 december 2015
    Wow wat een mooi verhaal weer, met dolfijnen zwemmen is natuurlijk super gaaf, ik ga gauw t filmpje kijken. Dat van die zwemvliezen herken ik wel Janke, volgens mij n handigheidje Pracht verhaal weer - ga zo door !!!
  7. Ingrid en Rob:
    12 december 2015
    Janke, het is helder, je moet gaan schrijven, prachtig verhaal, hilarisch, we blijven jullie, lichtjes jaloers, nauwgezet volgen
  8. Arie en Betty:
    12 december 2015
    Geniet met jullie mee. Plaatsen herkenbaar. Alles komt weer bven drijven.
    Veel plezier jullie verdere reis. Janke schrijft leuk.