Cape Reinga

8 december 2015 - Cape Reinga, Nieuw-Zeeland

8 december,

Wekkertje gaat vroeg vanmorgen, zes uur. Beetje wiebel ( letterlijk vanwege de camper en figuurlijk qua gevoel) worden we wakker. De grote wisseltruc/stoelendans begint. De 6 persoons camper klinkt groot, maar....de doorgang is smal en de kastjes en laatjes blokkeren de doorgang. In veel te korte tijd moet ontbijt, heerlijke toast met kaas en jam, een kopje thee en koffie en een broodje voor onderweg ( ja we blijven Hollanders) klaargemaakt worden.camper lunch voor onderweg

De tassen ingepakt, leer voor de volgende keer, doe  dit de avond ervoor. Voor we klaar zijn... we trekken een sprintje naar de uitgang. De bus arriveert precies op tijd, we zijn de eerste die opgehaald worden en zoeken ons plekje in de bus/truck. In Pahia halen we de andere medereizigers op en vertrekken we. Eerste uur rijden we over de Twin Coast Discovery Highway naar het noorden en de koffiestop was bij een restaurantje wat jn het midden de stam van een Kauriboom heeft omgebouwd tot een trap. Deze boom is 2000 jaar oud en 50.000 jaar geleden in de bodem terecht gekomen, oorzaak vermoedelijk tsunami, daar alle bomen in dezelfde richting zijn gevallen. Deze boom is opgegraven en in deze winkel geplaatst. Volop souvenirs te koop. Petje en kiwi (metaal) gekocht.

Weer in de bus, landschap verandert doorlopend,  van glooiende velden vol vee, door bossen,  laaghangende bewolking tussen de heuvels, prachtige vergezichten.

Lunchstop om 11.30 en de volgende stop is Gumdiggers Village. Men kwam erachter dat het 'bloed' van de Kauri tree de Amber een goudmijn was. In 150 jaar tijd werd er 250.000 ton geëxporteerd naar Engeland, deze Amber (stukken) werd vloeibaar gemaakt en hier werden vooral muziekinstrumenten mee gepolijst koffiestop gumdiggers villageKauri Tree als bank

Hiervandaan door naar Cape Reinga, het noordelijkste puntje van Noordereiland, de landeng waar we over rijden is maar 15 km breed en eigenlijk alleen maar zandduinen maar de Nieuw Zeelanders hebben er zoveel fertilizer in gestopt dat de kuddes staan te grazen op het gras.

Het weer zit ons mee. De wind komt uit de juiste richting waardoor de mist uit zee verdreven wordt en de kleuren op hun mooist zijn. Op dit punt komen The Pacific ( oosten) en Tasman Sea ( westen) bij elkaar, duidelijk te zien door de richting van de golven. Volgens de oude verhalen vertrekken de geesten vanaf hier naar het hiernamaals. Er staat op de rots een boom die de geesten opvangt en via zijn wortels begeleidt de boom de geesten naar....speciale plek Maori

A dit stukje geschiedenis en cultuur gaan we dan op weg naar de Sand Dunes. Tot wel 200 meter hoog, met een sand board naar beneden. Paul onze chauffeur en gids legt the do and don't ( vooral dat laatste) uit en de waaghalzen gaan op pad, sandboard eerst oefenen op de babyheuvel en dan het echte werk. Ook Gert Jan zoeft als een echte pro naar beneden. Na een goed half uur is het voorbij en gaan we weer op weg richting Paihia. Nu over de 90 miles Beach (zeemijlen) eerst nog even pootje baden in de Tasman Sea. De tocht had wat spectaculairder gekunt, al met al een paar wandelaars en een zeeleeuw gezien.90 mile beach90 mile Beach

In Mantanui stoppen we bij de fameuze Fish&Chips, mooi uitzicht uit de baai.fish and chips

Van Paul nog een mooie tip gekregen over het Kauri Forest aan de westkust, we maken een kleine D tour in ons reisschema en gaan daar morgen na onze Dolphin Cruise heen. Maar dat is morgen pas. We nemen een glaasje en gaan vroeg in bed

1. Hermien:
    9 december 2015
    Hee travellers! Jullie zijn al Lekker op dreef, leuk om te lezen en natuurlijk plaatjes erbij te bekijken. Alleen dat van die kastjes en zo dat had ik niet willen weten Krijg ik naast t caravan ook een camper-syndroom
    Ben zo benieuwd naar morgen, hopelijk heeeel veel dolfijnen
    Met jullie kleine stoere harige vriend gaat t prima hier, is helemaal thuis en goed in d'r vel - no worries
    Zal per mail even filmpje sturen.
    Have a very nice day!!! Groeten uit Hierden
  2. Alyssa:
    Hiiii,

Super leuk om jullie avonturen te lezen! Wel spannend allemaal zo met de camper maar wat een fantastisch avontuur.

Geniet er goed van met ze drieën. Vooral veel plezier van ons gewenst. Ik ben benieuwd naar de volgende verhalen!!

Liefs,
    Alyssa
  3. Johan en Rie:
    9 december 2015
    Al met al weer een hele dag onderweg dus Ma leest het verhaal en ik schuif van links naar rechts,naderhand zoek ik op internet de plaatsen op,zo had ik een foto van cape Reinga en op dezelfde plek staan dan Janke en Nine,leuk he,
    het is weer laat en we gaan ook te bed tot morgen Pa&MaO&O
  4. Michel en Carolien:
    10 december 2015
    Wat een verhaal, wordt er stil van! Wat maken die kastjes in die camper nu uit, geniet er maar lekker van...... xx Carolien en Michel